Umowa
Umów się z dzieckiem, że codziennie będziecie robić ćwiczenie przez 10-15 minut. Będzie ono obejmować maksymalnie tylko 3 zdania. Jeżeli tempo pracy jest wolne, można zacząć od pracy codziennej z jednym zdaniem, stopniowo zwiększając tempo i długość zdania, stopniowo przechodząc do 3 zdań. Zdania dziecko zapisuje
w oddzielnym zeszycie, zawsze z datą aktualną, by zachęcić do systematyczności.
Wybór tekstu
Zdania powinny pochodzić z książki czy z czasopisma, nie z podręcznika szkolnego. Mogą to być bajki, wiersze, zagadki, humory. Najlepiej, by dziecko samo wybrało tekst o tematyce zgodnej z zainteresowaniami.
- Czytanie i omawianie ortogramów
Dziecko czyta zdanie/zdania tak długo, aż będzie to czytanie płynne. Omawia pisownię każdego wyrazu (podaje zasady pisowni, poszukuje uzasadnienia pisowni). - Przepisywanie
Dziecko przepisuje zdanie. Podobnie postępuje z następnymi zdaniami. - Sprawdzanie samodzielne przez dziecko
Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst, porównując z tekstem pierwotnym. Poprawia błędy z uzasadnieniem. - Sprawdzanie przez Rodzica
Dorosły sprawdza tekst. Jeśli znajdzie błędy, podaje ich ilość. - Poprawa
Dziecko ponownie sprawdza tekst, odwołując się do zasad pisowni, tekstu pierwotnego lub słownika ortograficznego. - Pisanie ze słuchu lub z pamięci
Dziecko zakrywa tekst w zeszycie, dorosły dyktuje ten sam tekst lub dziecko pisze już z danie z pamięci (jeśli pamięta). - Sprawdzanie samodzielne przez dziecko
Dziecko samodzielnie sprawdza cały napisany tekst. Poprawia błędy z uzasadnieniem. - Sprawdzanie przez Rodzica
Dorosły sprawdza napisany tekst. Jeśli znajdzie błędy, podaje ich ilość. - Poprawa
Dziecko ponownie sprawdza tekst, odwołując się do zasad pisowni, tekstu pierwotnego lub słownika ortograficznego. - Wyłanianie trudności i utrwalanie
Wyrazy, w których dziecko popełniło błąd, wypisywane są na końcu kartki lub w Zeszycie Trudnych Słówek, wraz z uzasadnieniem (zasada pisowni). Trudność ortograficzną zaznacza kolorem, drobnym rysunkiem. Wyrazy te można napisać na kartonikach, kolorowo i takie kartoniki nakleić w miejscu, gdzie dziecko często przebywa – nad biurkiem, nad łóżkiem.
Następnego dnia dyktowane są wyrazy trudne z poprzedniego tygodnia i przechodzi się do opracowywania kolejnego tekstu.
Ćwiczenie to wykonywane systematycznie:
- ssprawnia technikę czytania
- utrwala znajomość zasad pisowni
- wytwarza nawyk stałego przywoływania zasad ortograficznych podczas pisania
- utrwala nawyk autokontroli podczas pisania
- ćwiczy pamięć
- usprawnia grafomotorykę.