Gdybyśmy nie ogniskowali swojej uwagi na otaczającej nas rzeczywistości, nie bylibyśmy w stanie jej odzwierciedlać. Skoncentrowana uwaga jest niezbędna do wyodrębniania i przyswajania informacji. Pozwala nam zauważać istotne elementy, różnicować je, zapamiętywać i nimi operować aby wykorzystywać optymalnie nasze zasoby poznawcze.
Każda percepcja jest selektywna tzn nakierowana na obiekty w sposób wybiórczy. Kształcenie umiejętności koncentrowania uwagi jest zatem podwyższaniem sprawności poznawania, sprzyja biegłemu uczeniu się, szybkiej orientacji o otoczeniu, ułatwia nabywanie nowych informacji.
W poradni często zdarza się nam zauważać, że uczniowie mają trudności ze skupianiem uwagi i osiągają przez to słabsze wyniki w nauce. Dlatego proponujemy kilka ćwiczeń, które wspomagają koncentrację uwagi. Wybraliśmy przykłady łatwe do zastosowania w domu z użyciem prostych materiałów, do szybkiego wykonania.
Ważne aby ćwiczenia realizować co dzień, systematycznie, najlepiej przez około 10 – 15 minut. Nie powinny one podlegać ocenie lecz warto zapisywać wyniki żeby po jakimś czasie pokazać dziecku jaki zrobiło wymierny postęp :)
Miłej zabawy. Wykorzystaj kwarantannę na korzyść dziecka:)
PRZYKŁAD 1.
Wybierz fragment tekstu z jakiejś książki lub gazety ( akapit lub kilka zdań ). Wybierz jakąś literę. Policz ile razy wybrana litera występuje w tekście. Nie ujawniaj liczby dziecku, poproś aby zaznaczyło wybraną literę. Jeśli liczba się nie zgadza, poproś aby zrobiło zadanie raz jeszcze. Na koniec podaj liczbę aby dziecko mogło wyszukać brakujące litery.
Ćwiczenie wspomaga kierowanie uwagą.
PRZYKŁAD 2.
Napisz ciąg przypadkowych liter. Umieść w nim zlepek tych samych liter np. „rb” wielokrotnie, z różną częstotliwością. Dla utrudnienia stosuj też małe i duże litery np.:
grdchrBjbyzdWKBHjnRBjmbpqjqcrBnsqwi………………….. w tym ciągu zlepek „rb” wystąpił 3 razy
Zmieniaj przykłady, konfiguruj różne warianty :)
To ćwiczenie rozwija spostrzegawczość wzrokową.
PRZYKŁAD 3.
W grach planszowych zamiast jednej kostki stosujcie 2 lub 3. Wyniki można dodawać lub mnożyć :)
Przygoda z matematyką i szansa na ułatwienie nauki tabliczki mnożenia ;)
PRZYKŁAD 4.
Wytnij z papieru figury: kwadraty, koła i trójkąty – po 3 sztuki każda w kolorach: czerwony, zielony, niebieski. ( 2 jednakowe zestawy, jeden dla rodzica, drugi dla dziecka)
Układaj je zasłonięte w ciąg w różnej konfiguracji np. zielony trójkąt, czerwone koło, niebieskie koło. Pokaz dziecku, zakryj i poproś żeby odtworzyło taki sam układ bez patrzenia na pokazany wzór. Sprawdźcie efekt. Ciąg można wydłużać.
Usprawnia się w tej zabawie uwaga i pamięć wzrokowa.
PRZYKŁAD 5.
Pokaż dziecku obrazek. Eksponuj go przez 10 sekund. Zakryj. Poproś żeby dziecko wymieniło np. wszystkie zapamiętane żółte elementy lub wszystkie zwierzęta itp.
PRZYKŁAD 6.
Podawaj dziecku serię kilku słów ( zacznijcie od 3 ) bez związku logicznego i bez rymu np.: samolot, anyż, kapcie, Antarktyda, żelazko, flaming, otrzęsiny……..itd.
Sprawdzajcie ile zapamiętało.
Ćwiczenie sprzyja zapamiętywaniu słuchowemu i koncentracji na słuchaniu, rozwija gównie pamięć słuchową świeżą.
Wskazane przykłady możecie Państwo modyfikować, zmieniać stopień ich trudności, dostosowywać do kondycji Waszego dziecka. Ważne abyście traktowali je umiarkowanie poważnie, bez oceniania – za to systematycznie, za każdym razem wskazując postępy.
Zespół Poradni życzy pomyślnej zabawy z edukacją i dużo zdrowia :)