Ułatwienia dostępu

Drodzy Rodzice

Kategoria:

W tych trudnych dla wszystkich okolicznościach, gdy musimy nauczyć się funkcjonować inaczej niż mieliśmy to w zwyczaju dotychczas, niezależnie od tego czy możemy kontynuować działalnośc zawodową, czy też nie, wszyscy jesteśmy zmuszeni zapewnić opiekę oraz zorganizować czas pozostawania w izolacji naszym dzieciom. Trudno jest czerpać radość z możliwości wspólnego spędzania czasu gdy ograniczony jest dostęp do zabaw na świeżym powietrzu, wyjście do kina czy na basen. Jednak warto spróbować, wejść do świata naszych dzieci i razem z nimi, w atmosferze przygody, przetrwać ten trudny czas. Pragnąc pomóc Wam w podążaniu za potrzebami dzieci i konieczności dostosowania do nowej sytuacji, sprubuję podsunąć kilka dostępnych, w warunkach domowych, "patentów" jak przetrwać. Pewnie na wiele tych pomysłów wpadliście już Sami, być może macie w zanadrzu inne, własne. Dzielcie się nimi. Ważne abyśmy byli w tym czasie wyrozumiali dla dzieci - nie rozumieją co się dzieje, dla nich to również nowa i trudna sytuacja, i dla siebie – cierpliwość jest wielką cnotą.
Co można robić gdy Wiosna za oknem?
Proponuję założenie ogródka na parapecie: można wysiać dostępne obecnie nasiona ziół albo rzeżuchy. To mogą być fasolki albo korzenie marchwi i pietruszki (1/3 górnej części korzenia) umieszczone w wypełnionych ziemią skrzynkach lub doniczkach. Ważne jest aby dzieci robiły to samodzielnie, jedynie przy Waszym wsparciu. Konieczność systematycznego podlewania "ogródka" i obserwacja tego co będzie się w nim działo uczy obowiązku, cierpliwości, skupiania uwagi.Ważne: zioła, natkę pietruszki i rzeżuchę możemy dodawać do wspólnie przygotowanych posiłków – źródło vitamin bezcenne – a nic tak nie smakuje jak efekt własnej pracy :).
Miłośników muzyki zachęcam do przygotowania "koncertu rodzinnej orkiestry". Najbogatszym magazynem instrumentów różnych jest oczywiście kuchnia. To tutaj są drewniane "łyżki perkusyjne"i "bębny różniebrzmiące". Z puszek lub słoików i dowolnych materiałów sypkich można zrobić grzechotki. Pomysłów jest wiele. Takie eksperymentowanie z dźwiękami, odtwarzanie rytmu, rozpoznawanie brzmienia "instrumentu" (z zamkniętymi oczami) to, w przypadku dzieci przedszkolnych, wspaniałe ćwiczenie wyostrzające słuch – przyda się podczas nauki czytania i pisania.
Kuchnia! Wspólne przygotowanie posiłków czy deserów jest dobrym pomysłem na spędzenie czasu z dzieckiem; wdrażanie do samodzielności, poznawanie smaków i konsystencji. Kuchnia to również magazyn i laboratorium w jednym, z tego co tu znajdziemy można przygotować np. ciastolinę, ekologiczną plastelinę, masę solną, farby rosnące albo takie do malowania łapkami (przepisy dostępne w Internecie lub u autorki niniejszego tekstu). Takie eksperymenty dostarczają mnustwo doznań sensorycznych, rozbudzają ciekawość i oczywiście kreatywność.
Dzieci uwielbiają budować i tworzyć. Gdyby tak, w miejsce klocków, wykorzystać stoły, krzesła, koce i prześcieradła, sznurki, klamerki do bielizny? Można zbudować "bazę" albo "cichy zakątek" – w zależności od potrzeb. Takie miejsce w którym wodzem jest dziecko, to ono decyduje o wyposażeniu w sprzęty i o tym kogo zaprosi do środka. Takie miejsce daje poczucie kontroli i bezpieczeństwa, budzi pozytywne uczucia, pozwala na wyciszenie i daje wytchnienie. W przypadku młodszych dzieci sprawdza się również zawijanie w kocyk lub kołderkę – taki naleśnik (głowa na zewnątrz!), masowanie butelką wypełnioną ciepłą albo dla odmiany zimną wodą.
To tylko kilka pomysłów, które pozwolą bezpiecznie zorganizować czas dzieciom zamkniętym w domu. Pamiętajcie również o bogactwie literatury, wspólne czytanie lub słuchanie audiobooków sprawdza się zwłaszcza po dniu pełnym wrażeń.
Pozdrawiam Was serdecznie, Renata Polikowska.

P.S.
Pozostaję do Państwa dyspozycji poprzez Skypa: w poniedziałki w godzinach 12.00 – 14.00, w środy 10.00 – 12.00 oraz pod adrese email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.