Ułatwienia dostępu

DO RODZICÓW NA CZAS KWARANTANNY:

Kategoria:
  1. OKAZUJCIE SWOIM DZIECIOM SPOKÓJ i OPANOWANIE. TO JE WESPRZE i OKAŻE WZÓR do NAŚLADOWANIA. UCHRONI TEŻ PRZED REZONOWANIEM LĘKU.
  2. SKUPIAJ SIĘ na ROZMOWACH z DZIECKIEM. POZNAJ JEGO POGLĄDY, EMOCJE, OBAWY i PROBLEMY.
  3. WYMAGAJ REALIZOWANIA NAUKI W DOMU
  4. UTRZYMUJ KONTAKT z NAUCZYCIELAMI DZIECKA ABY POMAGAĆ MU w DOSTOSOWANIU SIĘ do NOWYCH PRAKTYK EDUKACJI.
  5. ZAPLANUJ DZIEŃ i WYMAGAJ PRZESTRZEGANIA JEGO REALIZACJI.
  6. UTRZYMUJ RYTM DOBOWY, STAŁĄ PORĘ POBUDKI i CZASU NA SEN.
  7. WYRAŹNIE USTAL CZAS DOSTĘPU DO KOMPUTERA, TV i TELEFONU, NIE WYDŁUŻAJ go, CO MOŻE UCHRONIĆ TWOJE DZIECKO PRZED UZALEŻNIENIEM. W ZAMIAN PROPONUJ WSPÓLNE DZIAŁANIA z DZIECKIEM.
  8. WŁĄCZAJ DZIECKO w CZYNNOŚCI DOMOWE.
  9. PAMIĘTAJ, ŻE JESTEŚ DLA DZIECKA WZOREM.
  10. NIE STROŃ od HUMORU, POMOŻESZ DZIECKU w TEN SPOSÓB OSWOIĆ TRUDNĄ DLA NIEGO SYTUACJĘ IZOLACJI od RÓWIEŚNIKÓW.

Jak logopedycznie ćwiczyć z dzieckiem w domu?

Kategoria:

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy artykulacyjne powinny być wykonywane często: najlepiej, w formie zabawowej, kilka razy dziennie.
Podaję propozycje ćwiczeń, które z pożytkiem dla dziecka, rodzic może zorganizować i przeprowadzić w domu.

  • Przykładowe ćwiczenia usprawniające język:
    - oblizywanie górnej i dolnej wargi (np.: zlizywanie czegoś, co dziecko lubi i może jeść)
    - stukanie czubkiem języka w każdy górny i dolny ząb
    - ”malowanie sufitu”- przesuwanie językiem po podniebieniu twardym
    - przeciskanie języka przez szczelinę pomiędzy górnymi i dolnymi zębami (przy lekko uchylonych ustach), itp.
  • Przykładowe ćwiczenia usprawniające wargi:
    - wykonywanie z warg długiego „dzióbka”
    - rozciąganie warg jak do bardzo szerokiego uśmiechu
    - nakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie
    - cmokanie
    - parskanie itp.
  • Przykładowe ćwiczenia policzków:
    - wciąganie policzków - ”rybka”
    - nadymanie policzków
    - przepychanie powietrza z jednego policzka do drugiego itp.
    Bardzo ważne dla prawidłowego mówienia jest prawidłowe oddychanie.
    Oto kilka przykładów ćwiczeń oddechowych:
    - dmuchanie na lekki przedmiot, np.: piórko, papierową zabawkę, piłeczkę, a potem to samo ćwiczenie, ale dmuchanie przez słomkę
    - dmuchanie na pasek papieru tak, aby się odgiął, a potem tak, aby energicznie podskakiwał
    - na wydechu mówienie, jak najdłużej samogłosek
    - szybkie wypowiadanie na jednym wydechu: a, e, o, u, i, y, itp.

Ważne, aby ćwiczenia były w seriach po co najmniej pięć powtórzeń.
Życzę dzieciom i rodzicom przyjemności w ćwiczeniach!

Jolanta Krudys logopeda dyplomowany:)

 

 

 

SZANOWNI CZYTELNICY… RELAKSACJA? - O TAK

Kategoria:

W panującej sytuacji możecie chwilami doświadczać obaw. To normalny stan w obliczu aktualnej sytuacji. Ważne jest aby sięgnąć po mechanizmy i metody konstruktywnej samopomocy, oprzeć się utrwalaniu stanu lęku i wzmocnić mechanizmy radzenia sobie ze stresem. Z powodu ograniczonej przestrzeni fizycznej nie możemy wystarczająco długo spacerować, chodzić po lesie...dlatego proponujemy coś alternatywnego i równie przyjemnego orz korzystnego – trening relaksacyjny do praktykowania w domu.

Lęk uogólniony, napady paniki czy też różnego rodzaju fobie stały się epidemią współczesnych czasów. Jedną z metod radzenia sobie z napięciem i lękiem jest relaksacja i tzw. trening autogenny.
To wewnętrzna medytacja, nakierowana na leczenie wielu dolegliwości psychosomatycznych, nerwic, nadpobudliwości, zaburzeń hormonalnych, foniatrycznych czy neurologicznych. Taka medytacja to przede wszystkim autosugestia, czyli sugerowanie samemu sobie odczuć – takich, jak uczucie ciepła czy ciężkości – w różnych rejonach ciała.
Relaksacja to proces, w trakcie którego ciało i umysł człowieka rozluźniają się. Trening relaksacyjny umożliwia tym samym doświadczenie stanu głębokiego odprężenia. Pomaga to nie tylko w osiągnięciu zwykłego relaksu dla przyjemności, ale również sprzyja lepszemu radzeniu sobie ze stresem, zmniejsza objawy lęku i generalnie pomaga w różnego rodzaju zaburzeniach.
Regularne treningi relaksacyjne pomagają obniżać stanu lęku , gdyż napięcie będzie systematycznie spadać. Dzięki trenowaniu relaksacji uczymy się reagować na trudne sytuacje zachowując spokój i równowagę emocjonalną, a także na bieżąco radzić sobie z napięciami poprzez ich opanowanie.

Bardzo często zdarza się jednak, że czujemy lęk i niepokój bez żadnej wyraźnej przyczyny. Z czasem emocje te przybierają na sile i stają się niemożliwe do pokonania. Poczucie lęku i strachu coraz częściej zaczyna iść w parze z tzw. objawami psychosomatycznymi.

Trening autogenny łączy w sobie elementy innych technik relaksacyjnych, takich jak: medytacja zen, autohipnoza oraz joga. Techniki medytacyjne, które można stosować samodzielnie w domu, są bardzo proste, a równocześnie skuteczne i bezpieczne. Od ćwiczącej osoby wymagają jedynie skupienia, spokoju i codziennego czasu wydzielonego z zabieganego dnia.
Proponujemy kilka przykładów treningu do zrealizowania w warunkach domowych.

Przygotuj miejsce do leżenia na macie lub dywanie. Możesz tez po prostu siedzieć wygodnie na krześle, kanapie, fotelu. Ważne żebyś zapewnił oparcie głowie, nie krzyżował nóg ani rąk. Na koniec rozciągnij się jak kot i wstawaj powoli...Poza tym postępuj zgodnie z instrukcją, którą usłyszysz podczas trwania treningu.

Oto kilka propozycji:
https://www.youtube.com/watch?v=nohxTFjVTHU

https://www.youtube.com/watch?v=DAxYabx1ELQ

https://www.youtube.com/watch?v=JFHSz62mnv0

Po co się relaksować?
• Dla odprężenia i wyciszenia
• bo relaks niweluje niepokój, przygnębienie, smutek i lęk
• zapobiega negatywnym skutkom stresującego trybu życia
• wspomaga leczenie zaburzeń psychosomatycznych, zaburzenia neurologicznych czy dolegliwości hormonalnych
• wspomaga leczenie depresji i zaburzeń snu
• pomaga w rzucanie nałogów
• uspokaja nad aktywne osoby
Korzyści zdrowotne relaksacji
• proces leczenia organizmu jest znacznie przyśpieszony, kiedy mózg znajduje się w określonym stanie.
• Pojawienie się rytmów mózgowych alfa i theta powoduje wyraźne obniżenie się poziomu hormonów stresowych.
• Występowanie wymienionych fal mózgowych w sposób znaczący podwyższa także sprawność immunologiczną organizmu.
• Dzięki świadomemu utrzymywaniu się w stanie alfa procesy zdrowotne zachodzą znacznie szybciej i sprawniej.
• Podczas relaksacji ciało odpoczywa. Stan głębokiej relaksacji jest uzdrawiający dla całego organizmu.
• Relaksacja uaktywnia prawą półkulę mózgową, dzięki czemu zaczynamy być bardziej kreatywni, zapamiętujemy szybciej i więcej, poprawia się nasza koncentracja. Myślimy bardziej twórczo i pozytywnie.
Podsumowując relaksacja:
• Przyspiesza proces leczenia,
• poprawia pracę systemu immunologicznego,
• usuwa negatywne skutki stresu
• pozwala odnaleźć wewnętrzną równowagę,
• daje uczucie wyciszenia i spokoju
• powoduje lepsze nastawienie do życia
• poprawia koncentrację i pamięć


Życzymy przyjemnych chwil i skutecznego oddziaływania sesji. Może się zdarzyć, że będziesz ja odtąd stosował na co dzień :)

PROPOZYCJE NA ZAANGAŻOWANIE MŁODZIEŻY I ICH OPIEKUNÓW

Kategoria:
  1. Boisko i piłka to jeszcze nie jest infrastruktura sportowa. Dysponując terenem i górą zużytych opon (wtórne użycie materiałów) można przygotować tor przeszkód: czołganie, skakanie, wspinanie i tp. Taka siłownia na świeżym powietrzu. Młodzież mogłaby sama deydować jak przygotować albo w przyszłości modernizować taki "park".
  2. Nawiązanie współpracy z instytucjami pożytku publicznego: drogowcy, służby miejskie- komunalne może leśne. Wymiana barterowa – praca za inne dobra: wejściówki, sprzęt sportowy, wyposażenie świetlic itp. Możliwość wykonywania konkretnych zleceń przez całą grupę. Nie w nagrodę. Nie raz do roku.
  3. Zwiększyć nacisk na samodzielność i poczucie sprawstwa. Młodzież, w chwili obecnej, nie ma większego wpływu na to co dzieje się wokół nich. Nie mają wpływu na to co i kiedy jedzą, jak spędzają czas wolny. Ktoś, gdzieś pierze ich rzeczy. Z jednej strony są zaopiekowani ale z drugiej nie muszą podejmować większego wysiłku aby zadbać o swoje podstawowe potrzeby. Mają przez to nadmiar czasu wolnego. Robienie rzeczy pożytecznych podnosi przecież poczucie wartości i godności.
  4. Większa autonomia i wpływ wychowawców na sprawy dotyczące podopiecznych, na podejmowanie decyzji dotyczących grupy i jej członków. Stałość jeśli chodzi o pracę z konkretną grupą. Zmiany są dobre ale do nawiązywania pozytywnych relacji z poszczególnymi wychowankami potrzebna jest stabilizacja. Człowiek stawiany nagle w sytuacji: idziesz pracować w innych pomieszczeniach, z inymi dzieciakami (nie wiadomo z kim będziesz pracował jutro) nie będzie miał poczucia odpowiedzialności za sprzet, nie zdoła poznać wszystkich podopiecznych, nie nawiąże z nimi pozytywnych relacji, nie zbuduje autorytetu.
  5. Mądrze prowadzony, poważnie traktowany samorząd uczniowski.